Met aandacht

Je aandacht richten op wat je doet, zodat je met aandacht kan ervaren wat het met je doet en wat het voor je doet...of niet voor je doet.

Om te leren je aandacht te richten, een focus vast te houden, is het nodig te oefenen.


Je aandacht kunnen richten op jezelf geeft rust en inzicht.

Ervaren en constateren wat het aandacht richten met je brein, je lijf en je handelen doet is interessant.

Het kan inspiratie en moed geven.

Het kan confronterend en ongemakkelijk zijn en raar voelen.

Het geeft lucht, ruimte en overzicht wanneer je het meer en meer gaat doen en je merkt dat je dit kan.

Dat het iets is wat je helemaal zelf kan doen, op ieder moment van de dag.


Je leert jezelf kennen en te voelen wat jouw aandacht met jou doet.

Ben jij geneigd om na te denken over wat anderen vinden en denken, wat anderen wel of niet van jou vinden of van een bepaalde kwestie?

Richt je je aandacht op de ander zodat je geen aandacht hoeft te geven aan jouw zelf?

Pak je verschillende opdrachten tegelijk aan, buitenshuis, om maar niet aan de slag te hoeven gaan met hetgeen er voor jou zelf moet gebeuren?

Het maakt niet uit wat anderen aan het doen zijn. Wat doe jij, is wat ertoe doet.

Je gaat oefenen.

Maak een bak koffie of thee voor jezelf, met aandacht.

Kies er eens voor om je koffie 'ouderwets' op te gieten via een filter op je koffiemok.

Water koken en dat langzaam op de koffie in de filter gieten.

Erbij blijven staan en kijken en ruiken. Zin krijgen om het op te gaan drinken.

Met je aandacht koffie zetten.

Geen andere dingen doen, niet even op je telefoon kijken, niet even een bord afwassen of je haar op een staart knopen.

Met je aandacht koffie zetten is de oefening, alle aandacht schenk je aan die kop koffie !


Ga je thee zetten, bedenk eens hoe je dit met je aandacht kan doen.

Wel eens aan gedacht om een theebloem te gebruiken? Wanneer je die in een glas met heet water ziet en je blijft kijken dan gaat die bloem open en verspreid kleur en geur in je glas.

Alle aandacht schenk je aan die kop thee !

Dan ga je met je kop warme drank naar buiten, in je tuin of op je terras.

Of je gaat voor het raam staan of zitten om naar buiten te kunnen kijken.

En terwijl je buiten staat of zit blijft je aandacht bij de kop warme drank.

Ruik eraan, voel hoe de kop of het glas in je handen past, ervaar de warmte en de geur.

Wanneer je een slok neemt geef je daar je aandacht aan en om dat intenser te beleven sluit je even je ogen.

Dat is echt aandacht voor jezelf, voor jouw ervaring, voor jouw gevoel, voor jouw kop koffie of thee.

Wat jij nu doet is van jou. Jij drinkt, proeft en ruikt met aandacht. Je brein gaat blij zijn met je. En je lijf zal reageren met een vreugdedansje vanwege de aandacht en de rust die je jezelf cadeau geeft.

En wanneer je meer dingen, 1 voor 1, met die aandacht gaat doen ga je merken dat er iets veranderd.

Dat je het makkelijker gaat vinden om je aandacht aan datgene te geven waar je zelf bewust voor kiest en waar jij energie van krijgt.

Je gaat merken dat wat jij doet belangrijk is, dat het ertoe doet en dat jij ertoe doet.

Voor en van jezelf, omdat jij het kan en omdat jij het wil.


Eenvoud.

De eenvoud van deze oefening maakt het krachtig.

En diezelfde eenvoud maakt dat een mens het makkelijk negeert en het als vanzelfsprekend kan ervaren.

Laat je aandacht erop los en geniet van je bak koffie of thee, jij alleen met jezelf.